Automatyczne odnowienie niechcianej subskrybcji aplikacji w smartfonie może spowodować powstanie nieprzewidzianych kosztów. I to całkiem sporych. Czy jest sposób na to aby anulować subskrypcję i trzymać zwrot za automatyczne odnowienie subskrypcji? O tym piszemy w tym artykule.
Subskrypcje zagarniają coraz wiekszą część naszego budżetu. Coraz więcej produktów opiera się na tym modelu sprzedaży. Firmy odkryły jak mocniej i trwalej związać ze sobą klienta, a klienci docenili wygodę tego rozwiązania. Subskrypcje obejmują już nie tylko najczęściej kojarzone z nimi usługi – takie jak serwisy streamingowe z filmami czy muzyką. Coraz częściej w tym modelu funkcjonują także inne firmy, nawet te zupełnie nie kojarzone z obszarem cyfrowym, jak na przykład, zakupy karmy dla psów.
Automatyczne odnawianie subskrypcji
Automatyczne odnowienie subskrypcji to dla większości firm gwarancja regularnych wpływów, a dla klientów spokój w głowie, że nie stracą nagle dostępu do treści lub usług, których potrzebują. Najczęściej stosowaną opcją są płatności miesięczne, z możliwością anulowania subskrypcji z miesięcznym okresem wypowiedzenia. Przy takiej formule z reguły klienci lepiej panują nad swoim budżetem, widząc co miesiąc potrącane z konta zaliczki. Zdarza się jednak – wcale nie tak rzadko – że subskrypcja odnawiana jest w systemie rocznym. Wówczas pobierana jest opłata za rok z góry – i często jest to dość spora suma. Czy da się odzyskać te pieniądze?
Czy możliwy jest zwrot za automatycznie odnawianie subskrypcji?
Generalnie – tak. Jednak nie jest to tak proste i automatyczne, jak w przypadku zwrotu produktu po zakupie. Przede wszystkim obowiązuje nas tutaj prawo konsumenta. I chociaż większość z nas wie, że mamy prawo do zwrotu produktu kupionego w sieci w ciągu 14 dni od zakupu, to już znacznie mniej osób zdaje sobie sprawę, że ta sama ustawa wprowadza od tej reguły kilka istotnych wyjątków Jednym z są treści cyfrowe niedostarczone na nośniku cyfrowym.
Prawo do zwrotu w ciągu 14 dni ma wyjątki.
Dotyczy to m.in. umów:
„o dostarczanie treści cyfrowych niedostarczanych na nośniku materialnym, za które konsument jest zobowiązany do zapłaty ceny, jeżeli przedsiębiorca rozpoczął świadczenie za wyraźną i uprzednią zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy i przyjął to do wiadomości, a przedsiębiorca przekazał konsumentowi dokument potwierdzający zawarcie umowy – np. dostępu do serwisu VOD.”
Cytat za stroną UOKiK.
I właśnie zgodnie z tym przepisem traktowane są wszelkie wnioski o zwrot za automatycznie odnowioną subskrypcję. Nie mamy więc gwarancji, że za anulowanie zakupu możemy oczekiwać zwrotu pieniędzy, aczkolwiek wielu sprzedawców deklarują taką możliwość. (Nie koniecznie jest ona widoczna zaraz przy zakupie – warto jej troche poszukać). Ostatecznie to, czy wniosek o zwrot pieniędzy zostanie pomyślnie rozpatrzony, zależy od platformy, na której dokonano zakupu (Google Play lub Apple) oraz sposobu pobrania opłaty.
Zwrot za automatyczne odnawianie subskrypcji w Google Play
Serwis google play stworzył automatyczną platformę do zgłaszania próśb zwrotów pobranych środków za zakupy. Dotyczy ona także automatycznie odnawianych subskrypcji. Warto przeczytać jakie są zasady dokonywania zwrotów.
Przeczytasz tam m.in,., że:
- Jeśli od zakupu aplikacji lub produktu w aplikacji nie minęło 48 godzin: możesz poprosić o zwrot środków w Google Play.
- W przypadku zakupu filmów, książek lub innych treści: można czasem poprosić o zwrot środków także po 48 godzinach od chwili zakupu (zobacz zasady poniżej).
Google zobowiązuje się, że decyzje podejmuje „zazwyczaj” w ciągu 1 dnia roboczego, ale zastrzega, że „ten czas może się wydłużyć do 4 dni roboczych”.
Zwrot za automatyczne odnawianie subskrypcji w App Store
Podobnie jak w Googlu rzecz wygląda u konkurencji w App Store. W zasadach zwrotów towarów czytamy, że „niektóre z zakupów w sklepach App Store, iTunes Store i Apple Books oraz innych usługach Apple mogą spełniać kryteria zwrotu pieniędzy.” O zwrot można wystąpić na stronie: Anulowanie subskrypcji w App Store.
Inne sposoby na zwrot za automatyczne odnowienie subskrypcji.
Jak widzisz, zarówno App Store jak i Google Play nie dają gwarancji, że można anulować automatyczne odnowienie subskrypcji i otrzymać zwrot pobranych środków. Istnieją jednak inne sposoby na uzykanie unieważnienia subskrypcji. Chodzi przede wszystkim o sposób płatności oraz możliwość zgłoszenia nieautoryzowanej płatności. Najwygodniej jest zrobić to w przypadku płatności za pośrednictwem PayPal. Możliwość taką oferują także płatności dokonywane za pomocą mechanizmu „chargeback” (płatności zwrotnych).
Jak widać, najlepszym sposobem na uniknięcie nieprzewidzianych kosztów jest stała kontrola i bieżące zarządzanie swoim pakietem subskrypcji.