Jak płacić telefonem? Sprawdzone sposoby.

Porady

Jak płacić telefonem? Sprawdzone sposoby.

Płacenie telefonem jest coraz bardziej powszechne. Przykładanie telefonu do terminalu w sklepie nie budzi już niczyjego zdziwienia, Poznaj wszystkie sposoby na robienie płatności telefonem i dowiedz się, jak je uruchomić.

Dzisiejszy telefon to dosłownie centrum zarządzania światem. Już od jakiegoś czasu prawo zezwala na używanie elektronicznych wersji dokumentów (dowodu osobistego, prawa jazdy, czy certyfikatu covid). Powszechnie stosujemy też e-bilety (np. na pociąg, do kina, czy autobus). Telefonem robimy zakupy w internecie, w sklepie spożywczym, czy restauracji. Dzięki niemu zyskaliśmy mobilność – możemy wychodzić z domu bez portfela w kieszeni.

Płatność telefonem: jakie są możliwości?

Oczywiście płatność za pośrednictwem telefonu nie jest niczym nowym. Istnieje co najmniej kilkadziesiąt sposobów na płacenie telefonem. Większość z nich bazuje na aplikacjach internetowych i wykorzystuje taką samą, tradycyjną zasadę jak przy płaceniu za produkty na laptopie, komputerze stacjonarnym lub iPadzie. Istnieją jednak rozwiązania oryginalne – typowe dla telefonów komórkowych, które zbliżają te urządzenia do kart płatniczych – takie jak HCE, BLIK, czy NFC. 

Według ostatniego „Raportu: Płatności cyfrowe 2020”, który wydaje Izba Gospodarki Cyfrowej poziom cyfryzacji płatności w Polsce stale rośnie.

„Dwa najpopularniejsze modele płatności mobilnych to płatności BLIK oraz płatności HCE, czyli płatności zbliżeniowe telefonem. Tego typu produkt deklaruje niemal jedna czwarta ankietowanych (23%).

16% ankietowanych deklaruje, że korzysta z aplikacji (np. SkyCash, mPay, moBILET, Twisto, Revolut, N26). 

Płatności zbliżeniowe Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, czyli płatności mobilne dokonywane za pomocą smartfonów lub smartwatch’y deklaruje 11% ankietowanych.”

Płatność telefonem – sposoby tradycyjne

Tradycyjny sposób płatności telefonem wykorzystuje aplikacje bankowe stworzone na telefon. Jest to najpowszechniejszy sposób używania telefonu – zarówno z androidem jak i iOS, do dokonywania płatności. Praktycznie wszystkie banki udostępniają dziś swoim klientom podstawowe moduły do zarządzania kontem i zgromadzonymi na nim środkami poprzez telefon. Większość z nich współpracuje z dostawcami usług mobilnych płatności, takimi jak Płatności24, skycash, Przelewy 24, Dotpay, PayU, itp – dzięki czemu wygodnie zapłacisz za zakupy dokonane przez telefon. 

Jak zrobić przelew w aplikacji bankowej?

Aby móc dokonywać przelewów i płacić w sklepach internetowych za pośrednictwem telefonu potrzebna jest aplikacja banku oraz dostęp do internetu. Po zainstalowaniu aplikacji, należy ją aktywować – zazwyczaj wiąże się to ze środkami bezpieczeństwa wprowadzanymi przez bank. Aby dokonać operacji za pośrednictwem aplikacji będzie ona wymagała autoryzacji: za pomocą kodu, linii papilarnych, lub smsa. 

Płatność telefonem – BLIK

Blik to duma polskiej bankowości. Niewiele osób wie, że blik został uruchomiony w 2015 roku z inicjatywy sześciu polskich banków. Jest to rozwiązanie unikatowe w skali światowej: umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności bezgotówkowych w sklepach stacjonarnych i internetowych, wypłacanie i wpłacanie gotówki w bankomatach oraz dokonywanie przelewów. Inaczej, niż w przypadku transakcji zbliżeniowych (o których zaraz napiszemy więcej), ta unikalna metoda opiera się na cyfrowych kodach generowanych w czasie transakcji i wymagających potwierdzenia przez użytkownika.

Wielką zaletą tego systemu jest możliwość dokonywania błyskawicznych przelewów do innych użytkowników (posiadających konto w jednym ze zrzeszonych w sieci banków). Do operacji tej wystarczy numer telefonu drugiej osoby.  

Aby uruchomić Blik należy wejść w ustawienia aplikacji bankowej na telefonie i aktywować usługę. Obecnie z systemu blik mogą korzystać klienci:

  • Alior Bank,
  • Bank Millennium,
  • Bank Pocztowy,
  • BNP Paribas,
  • Citi Handlowy
  • Crédit Agricole,
  • Getin Bank,
  • ING Bank Śląski,
  • Nest Bank,
  • Noble Bank,
  • mBank,
  • Orange Finanse,
  • Pekao SA,
  • PKO Bank Polski oraz Inteligo,
  • Santander Bank Polska SA,
  • T-Mobile Usługi Bankowe,
  • banki spółdzielcze w Grupie Banku Polskiej Spółdzielczości,
  • banki spółdzielcze w Spółdzielczej Grupie Bankowej,

W roku 2021 roku użytkownicy BLIKA zrealizowali ponad 763 mln transakcji. Z opcji tej aktywnie korzysta ponad 10 mln osób.

Wszystkie powyższe sposoby płatności przez telefon przegrywają w konkurencji z płatnościami zbliżeniowymi. Wymagają odblokowania telefonu i otworzenia odpowiedniej aplikacji – i choć nie jest to skomplikowana i długa operacja – to jednak zajmuje nieco więcej czasu. Dlatego obecnie coraz bardziej popularne są technologie pozwalające płacić telefonem zbliżeniowo – dokładnie tak, jak karta płatniczą. 

Jak płacić zbliżeniowo telefonem? 

Płatności zbliżeniowe telefonem to najbardziej dynamicznie rozwijający się sektor płatności mobilnych. Aby telefon mógł wykonywać płatności zbliżeniowe musi posiadać dwie rzeczy: odpowiednią aplikację (w zależności od systemu będzie to Google Pay, albo Apple Pay) oraz moduł NFC. 

Co to jest moduł NFC? 

NFC to skrót od ang. Near Field Communication, co tłumaczy się jako „komunikację bliskiego zasięgu”. Technologia NFC korzysta z fal radiowych o wysokiej częstotliwości (13,65 MHz) i krótkim zasięgu (do 20 cm). Fale te stosowane są w komunikacji z terminalami i czytnikami kart. 

Aplikacje Google Pay i Apple Pay

Drugim warunkiem działania płatności zbliżeniowych jest korzystanie z aplikacji Google Pay (w telefonach z Androidem) lub Apple Pay (w iPhone’ach). W obu aplikacjach proces dodawania kart płatniczych wygląda podobnie: należy podać ich numery, daty ważności oraz kody CCV. Można zrobić to ręcznie, lub robiąc zdjęcie karty. W telefonach z systemem iOS karta zostanie automatycznie dodana do aplikacji Wallet. Po autoryzacji można rozpocząć korzystanie z tej wygodnej metody płatności telefonem. 

Aby zapłacić zbliżeniowo telefonem należy go najpierw uaktywnić. Większość telefonów z modułem NFC posiada tę funkcję dostępną nawet bez potrzeby odblokowywania telefonu. Na przykład w iPhone SE2020 wystarczy dwukrotnie kliknąć Touch ID, w iPhone X przycisk boczny. Po przyłożeniu smartfona do czytnika transakcja jest automatycznie realizowana.

Czy zbliżeniowe transakcje telefonem są bezpieczne?

Metoda płatności telefonem z wykorzystaniem modułu NFC wykorzystuje nowoczesne i wciąż rozwijane zabezpieczenia i procedury weryfikacyjne. Niemożliwe jest skopiowanej w ten sposób karty płatniczej. Gdyż system wykorzystuje jednorazową weryfikację. Warto jednak dbać o bezpieczeństwo samego smartfona, aby w przypadku zgubienia smartfonu, osoby niepowołane nie mogły z niego skorzystać.

Zobacz też: „Jak złamać wzór blokady telefonu?”

Nie wszystkie telefony posiadają moduł NFC. Choć usługa płacenia zbliżeniowo telefonem jest coraz bardziej powszechna, to obecnie oferują ją telefony z wyższej półki. Jeśli więc zależy ci na tym, aby swój telefon wykorzystywać do płatności zbliżeniowych, sprawdź, czy posiada moduł NFC. W ofercie Red Bull MOBILE jest obecnie blisko 20 telefonów obsługujących płatności zbliżeniowe (są wśród nich m.in.: wszystkie iPhone’y, modele Samsung Galaxy, Xiaomi Redmi Note, Oppo, Realme)  

Przepisy sprzyjają rozwojowi technologii:

Od 1 stycznia 2022 roku użytkownicy kas fiskalnych muszą obowiązkowo przyjmować płatności bezgotówkowe, takie jak karty płatnicze, BLIK, Google Pay, Apple Pay, w miejscach faktycznego wykonywania działalności.

udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest

promowane wpisy

Nie ma to jak wolność w mobajlu.

Zaciekawiła Cię oferta? Zostaw swój numer, a nasz sprzedawca skontaktuje się z Tobą niebawem.

Administratorem Twoich danych osobowych jest P4 sp. z .o.o. z siedzibą w Warszawie (02-677), ul. Wynalazek 1 (dalej „P4”). Będziemy przetwarzać Twoje dane w celu nawiązania kontaktu telefonicznego.
Masz prawo zażądać dostępu do treści danych, które Cię dotyczą – poprawić je, zaktualizować, sprostować, przenieść, usunąć lub ograniczyć ich przetwarzanie. Możesz też wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych.
Zawsze masz prawo do wycofania wyrażonej zgody. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania Twoich danych sprzed wycofania zgody.
Jeśli masz wątpliwości, czy Twoje dane są prawidłowo przetwarzane przez P4, to możesz wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Szczegółowe informacje znajdziesz na naszej stronie https://www.play.pl/oi.

pobieranie ...

phone name
z abonamentem Red Bull MOBILE SieMa
  • item
w abonamencie
  • item
X zł
X zł
jednorazowo
X zł

Widoczna wysokość abonamentów uwzględnia rabat 5 zł za wybór e-faktury i terminowe płatności oraz rabat 5 zł za zgody marketingowe i na profilowanie.

 
miesięcznie

szukaj: